Hannover - Vipiteno - Poggio Moiano

6.7.2020

Lähdimme Hannoverista aamulla kohti Itävallan rajaa tavoitteenamme päästä Italian puolelle saman päivän aikana. Itävallassa on edelleen voimassa rajoitukset, jonka mukaan rajan voi ylittää vain valikoiduista syistä, joista yksi on että sitoutuu ajamaan maan läpi pysähtymättä. Itävalta ei kuitenkaan kontrolloinut millään tavalla maahan tulevaa liikennettä. Ajoimme keskeytyksettä Hannoverista Itävallan läpi Pohjois-Italiaan Vipitenon/Sterzingerin kaupunkiin, joka on ensimmäinen suurempi italialainen kaupunki Brenneron solassa.

Kaupungissa ovat pysähtyneet matkalaiset ja kulkutaudit jo keskiajalta lähtien. Majoituimme mukavassa alppihotelli Sonnenheimissä.

Hotellilta avautuivat upeat maisemat alas laaksoon.

Hotellin aamiainen oli mallia buffet ja hengityssuojaimien sekä suojahanskojen käyttö oli pakollista lastattaessa ruokaa lautaselle. Pakkaamillemme maskeille tuli siis käyttöä. Olimme varmoja, että emme olleet vaarassa.

Etelä-Tirolista suuntasimme kohti Poggio Moianoa. Google kertoi ajoajaksi 7h 20min. Brenneron solassa oli kuitenkin hämmästyttävän vähän liikennettä ja ajoin aikataulua kiinni 15 minuuttia. Tuskin koskaan tällä tieosuudella on enää mahdollista edetä yli 700 kilometriä alle 7:ään tuntiin. Huristelimme vauhdikkaasti ja selvisimme yhden pysähdyksen taktiikalla. Pyörähdimme pikaisesti paikallisen huoltoaseman hotelli helpotuksesta maskit naamalla kuten kaikki muutkin. Olimme varmoja, että selviämme.

Saavuimme illansuussa perille Italian kotiimme. Seuraavana päivänä uskaltauduimme kylälle ostoksille sillä täytyyhän näinä aikoina paikallisia yrittäjiä tukea. Matkalla ylös keskustaan naapuri huikkasi Ciaot matkan päästä. Piipahdimme alimentarissa ostamassa juustoa, frutteriassa ostamassa kasviksia ja macelleriassa ostamassa lihaa. Pyörähdimme myös paikallisilla markkinoilla, kaikissa näissä paikoissa jokainen käytti maskia +30 asteen helteestä huolimatta. Olimme varmoja, että jäämme henkiin.

Matkailu koronaeuroopassa onnistuu ihan mainiosti. Osta matkalippu, ja mene jos haluat vaikka sannamarin väittäisi mitä tahansa!

Ps. Yoda ei käyttänyt maskia eikä kumihanskoja koko matkan aikana