Viime kesänä asustelin remontin keskellä ilman sähköä ja aluksi myös ilman juoksevaa vettä. Vessassa asioin kylän baarissa, jossa latailin myös kännykkäni samalla kun nautiskelin aamukahviani. Näissä olosuhteissa pyykinpesu oli ilmeisen haastavaa. Kun vesi saatiin kytkettyä, saatoin sentään käyttää puutarhaletkua suihkuna ja pestä pikkupyykkiä pesuvadissa auringon lämmittämällä vedellä. Vaikka keittiön valmistuttua tiskialtaan ja lämpimän veden käyttäminen pyykkäyksessä oli selkeä tason nosto, tutkin tiiviisti Unieuron, Mediaworldin ja Euronicsin pyykinpesukonevalikoimia.
Ongelmallisen pesuloneen valinnasta teki keittiön pieni koko ja koneen kuljettaminen talolle, joka sijaitsee Poggio Moianon Centro Storicossa jyrkän alamäen alla, parien rappusten päässä, autoilun ulottumattomissa. Lopulta löysin 4kg:a vetävän venäläisvalmisteisen Candyn, joka oli tarpeeksi pieni keittiöömme. Kyseinen malli löytyi edullisesti italialaisesta verkkokaupasta, jonka kautta myös kotiinkuljetus onnistuisi - tai niin ainakin oletin.
Koneen tilaamista varten tarvittiin tilauskaavakkeeseen italialainen puhelinnumero , jota minulla ei siinä vaiheessa ollut. Päätin laittaa tilaukseen Alfion puhelinnumeron ja omani lisätietokenttään. Pesukoneen piti saapua kolmen arkipäivän kuluessa. No ei saapunut. Paluulentopäivä koitti eikä pesukone ollut saapunut, joten sen vastaanottaminen jäi Alfion huoleksi.
Kun kahden kuukauden päästä koitti uuden reissun aika ei pesukoneesta ollut edelleenkään kuulunut mitään. Nettikauppa käski ottamaan yhteyttä Milanolaiseen kuljetusliikkeeseen, jossa ei kuitenkaan vastattu yhteydenottoihin. Se siitä pesukoneesta.
Kun matkustaa perheen kanssa, alkaa reissussa kaivata pyykinpesumahdollisuutta, joten luovuttaminen ei tullut kysymykseen. Päätin yrittää tilata koneen kylämme Euronicsin noutopisteeseen, jossa pyykkärin voi maksaa noudettaessa - ei siis enää pelkoa rahallisesta tappiosta! Kävin asioimassa liikkeessä “sujuvalla” italiankielentaidollani, ja minulle luvattiin soittaa kun pesukone on saapunut - ei soitettu!
Otimme välillä yhteyttä verkkokauppaan, joka jätti pesukoneemme toimittamatta saaden ympäripyöreitä vastauksia.
Seuraavaksi päätin yrittää Clicca e ritira eli klikkaa ja nouda -palvelua! Unieuro lupasi toimitusajaksi neljä arkipäivää, joten tilaus täytyi tehdä Suomesta käsin, että ehtisimme noutaa pesukoneen lomaviikollamme. Heti tilauksen tehtyäni ensimmäinen verkkokauppa ilmoitti yllättäen palauttavansa rahamme! Saimme myös Unieurosta sähköpostin jossa ilmoitettiin, että pesukoneemme oli noudettavissa! Siispä auton keula kohti noutopalvelua ja kone konttiin.
Pyykkikone saatiin asennettua ongelmitta, ja oli aika pestä ensimmäinen koneellinen pyykkiä yli puolen vuoden yrittämisen jälkeen. Olisin voinut tuijottaa koneen rumpua koko ihanan pesuohjelman ajan!
Konepestyn pyykin ripustaminen kuivumaankin olisi ollut mukavaa ajanvietettä - jos vain olisimme saaneet pesuohjelman jälkeen elektronisen luukun auki! Tässä vaiheessa alkoi tuskanhiki valua. Etsimme You Tubesta vinkkiä miten jumittava luukku saadaan aukeamaan rautalangalla. Ehdimme jo irroittaa koneen kansiosan päästäksemme käsiksi lukkoon kun luukku lopulta suostui aukeamaan.
Vaikka putkiliitos parin kuukauden käytön jälkeen ajoittain vuotaa vettä lattialle, en todellakaan aio valittaa linkousäänestä, tai siitä, että normaali 40:en asteen pesuohjelma kestää kolme tuntia! I love Candy!
Lukemisiin, Anne