Kuten varmaan muistatte asustelin kesällä remontin keskellä vailla sähköä. Kävin kuitenkin jo kesällä allekirjoittamassa sähkösopimuksen saadakseni valoa torppaan. Raapustin puumerkkini ja jäin odottelemaan e-laskun saapumista.
Sähköt tulivat mutta laskua ei kuulunut. Pelkäsin, että remonttitouhut keskeytyisivät kun sähköt katkaistaisiin maksamattoman laskun takia. Selailin sähköyhtiöni Enelin nettisivuja ja keskipitkän käännösprojektin jälkeen ilmeni että löytäisin sähkölaskuni kirjautumalla asiakasprofiiliini.
Rekisteröityminen ei sitten ollutkaan ihan yksinkertaista. Suomen Italian lähetystöstä saamani italialainen veronumero codice fiscale ei tuntemattomasta syystä kelvannut rekisteröitymissivulla. Enelin asiakaspalvelun yhteystietoja ei ole julkisilla nettisivuilla, ainoastaan rekisteröityneiden asiakkaiden kirjautumista vaativalla osiolla, joten en voinut informoida yhtiötä ongelmastani. Olin pattitilanteessa.
Pari viikkoa myöhemmin sähköyhtiö otti minuun yhteyttä sähköpostitse pyytääkseen sähköpostiosoitettani!!? Lisäksi he halusivat puhelinnumeroni ja kopion passini sekä kansi- että kuvasivusta. Nämä kaikki tiedot olivat jo toki sopimuspaperissa, jonka kiinteistövälittäjäni oli heille toimittanut. Vastasin viestiin ja onnistuin samalla informoimaan heitä rekisteröitymisongelmastani.
Odottelin kärsivällisesti vastausta kunnes sähköpostiini kolahti uusi viesti sähköyhtiöltä. Tällä kertaa viesti koski ilmeisen epäilyttävää suomalaista pankkitiliäni. Minulta pyydettiin todistusta siitä, että tilini on todella suomalaisen pankin tili. Olisihan se kamalaa, jos joku suomalainen huijarinainen makselisi sähkölaskuja italialaiselle sähköyhtiölle. Lähetin todistuksen tilini oikeellisuudesta ja pyysin jälleen auttamaan rekisteröitymisongelman kanssa.
Odottelin vastausta useamman päivän ajan. Seuraava saamani sähköposti koskikin laskua. Minua informoitiin että asiakasprofiiliini, jonne en siis edelleenkään päässyt kirjautumaan on kuin onkin lähetetty lasku, jonka summa on xxx euroa. Sähköpostia lähemmin tarkasteltuani huomasin kuitenkin, että minulle oli lähetetty väärä lasku, sillä asiakasnumero ei ollut minun. Vastasin sähköpostiin. Kerroin sekaannuksesta ja pyysin jälleen auttamaan rekisteröitymisongelman kanssa.
Seuraavaksi sähköyhtiö lähetti minulle sähköpostia, jossa tiedotettiin, että minulle ei oltu kyetty toimittamaan sähkölaskua. Viestistä ei kuitenkaan käynyt ilmi miten sähkölaskua oli yritetty toimittaa, sähköisesti profiiliini vai paperiversiona Italian osoitteeseeni. En enää vastannut sähköpostiin vaan yritin uudelleen rekisteröitymistä. Yllätyksekseni codice fiscaleni toimi ja onnistuin rekisteröitymään Enelin asiakkaaksi.
On mahdollista, että ihan lähipäivinä saatan jopa maksaa ensimmäisen italialaisen sähkölaskuni.
Lukemisiin, Anne